Zdrave i nezdrave negativne emocije

Negativna emocija (ljutnja, tuga, strah...) je zdrava posledica negativnih događaja, dok je pozitivna emocija (radost, zadovoljstvo...) zdrava posledica povoljnih događaja. Ako bi osoba doživljavala sreću, radost ili ravnodušnost na negativne događaje, to bi se smatralo nezdravom reakcijom.

REBT teorija govori o dve vrste negativnih emocija i to o zdravim (funkcionalnim) negativnim emocijama i nezdravim (disfunkcionalnim) negativnim emocijama.

More...

Razlika između zdravih i nezdravih negativnih emocija je u:

  1. jačini i trajanju same emocije (nezdrave negativne emocije su intenzivnije i duže traju),
  2. sadržaju misli koje osoba ima (ako se osoba vodi iracionalnim uverenjima ona će doživljavati nezdrave negativne emocije, a ako se vodi racionalnim uverenjima doživljavaće zdrave negativne emocije),
  3. ponašanju osobe koje doživljava te emocije (nezdrave negativne emocije vode disfunkcionalnom ponašanju, dok zdrave negativne emocije vode funkcionalnom ponašanju).

Zdrave negativne emocije nam pomažu da ostvarimo svoje ciljeve, dok su nezdrave negativne emocije one koje nas u tome sprečavaju.

U zavisnosti na koji način gledamo na negativne događaje (da li se vodimo iracionalnim ili racionalnim uverenjima), zavisi kako ćemo se osećati. Dakle, možemo ODABRATI kako ćemo se osećati i ponašati, tako što ćemo menjati naš način mišljenja. Ako se vodimo iracionalnim uverenjima ona ćemo doživljavati nezdrave negativne emocije, a ako se vodimo racionalnim uverenjima doživljavaćemo zdrave negativne emocije

Cilj psihoterapije nije da osoba na negativne događaje reaguje pozitivnim emocijama, već da na negativne događaje reaguje zdravim negativnim emocijama.

U tabeli su prikazane emocionalne, ponašajene i kognitivne posledice iracionalnih i racionalnih uverenja.

Tabela emocionalnih, ponašajnih i kognitivnih posledica

About the Author Aleksandra Crvenić Pacek

Po zanimanju sam master pedagog, REKBT psihoterapeut i Shema psihoterapeut pod supervizijom. Od 2013. godine radim kao pedagog u državnim vaspitno-obrazovanim ustanovama. Bavim se individualnom RE&KBT i Shema psihoterapijom odraslih, savetovanjem dece i adolescenata uz primenu KBT tehnika i pedagoškim savetovanjem roditelja. Više o meni možete pročitati ovde.