Glavna razlika između REBT-a i drugih kognitivno-bihejvioralnih terapija je u tome što REBT veliku važnost daje uverenjima i filozofskoj raspravi iracionalnih uverenja. Prema REBT-u, uverenja su osnov klijentovih emocija i većine ponašanja, tj. uverenja utiču na to kako će se osoba osećati i ponašati u određenoj situaciji, a ne sama situacija. Dakle, reakcija osobe zavisi od toga, na koji način vidi određenu situaciju, tačnije da li se vodi iracionalnim ili racionalnim uverenjima.
Razlika između iracionalnih i racionalnih uverenja je u fleksibilnosti, logičnosti, realnosti uverenja i posledicama. Iracionalna uverenja su rigidna, nelogična, nisu u skladu sa realnosti i vode nezdravim emocijama i ponašanjima. S druge strane, racionalna uverenja su fleksibilna, logična, u skladu sa realosti i vode zdravim emocijama i ponašanjima.
U REBT-u razlikujemo četiti vrste iracionalnih uverenja i četiri vrste racionalnih uverenja. U nastavku su prikazane vrste iracionalnih uverenja i njihove racionalne alternative.
More...
Apsolutistiki zahtevi su rigidne ideje koje kada se verbalizuju, sadrže reči „mora“ ili „ne sme“. Apsolutistički zahtevi se mogu postavljati prema sebi, prema drugima ili prema uslovima života U korenu svakog emocionalnog poremećaja jesu apsolutistički zahtevi, koji dovode do emocionalnog poremećaja i održavaju ga.
Primeri iracionalnih uverenja (apsolutističkih zahteva):
Preferencije su fleksibilne ideje koje kada se verbalizuju sadrže negaciju reči „mora“ i „ne sme“. Ljudi mogu imati preferencije u vezi samih sebe, drugih i uslova života. U osnovi psihološkog zdravlja su preferencije. Preferencije se sastoje iz dva dela: želje da nešto bude i negacije apsolutističkog zahteva.
Primeri racionalnih uverenja (preferencija):
Užasavanje su ekstremne ideje koje su izvedene iz apsolutističkih zahteva koje ljudi imaju, a kada ti zahtevi nisu ostvareni. Užasavanje proizilazi iz zahteva da stvari ne smeju biti loše kao što su.
Primeri iracionalnih uverenja (užasavanja):
Anti-užasavanje su fleksibilne ideje koje su izvedene iz preferencija.
Primeri racionalnih uverenja (anti-užasavanja):
Niska frustraciona tolerancija (nepodnošenje frustracije) prisutna je kod osoba koje imaju ekstremne ideje koje su izvedene iz apsolutističkih zahteva da stvari ne smeju biti frustrirajuće ili neprijatne. Osobe koje imaju nisku frustracionu toleraciju često veruju da će umreti ili se dezintegrsiati ako frustracija ili diskomfor nastavi da postoji.
Primeri iracionanih uverenja (nepodnošenja):
Visoka frustraciona tolerancija (podnošenje frustracije) je zdrava alternativa niskoj frustracionoj toleranciji. Visoka frustraciona toleracija prisutna je kod osoba koje imaju racionalna uverenja tj. fleksibilne ideje koje su izvedene iz preferencija. Osobe koje imaju visoku frustracionu toleranciju veruju da će im biti teško ako se frustracija nastavi, ali da neće umreti ili se dezintegrisati.
Primeri racionalnih uverenja (podnošenja):
Obezvređivanje su ekstremne ideje koje ljudi imaju o sebi, drugima ili životu. Izvedene su iz apsolutističkih zahteva. Osobe koje obezvređuju sebe, druge ili život smatraju da se osobe/život mogu oceniti na osnovu jednog njihovog aspekta, da se osobama/životu mogu dati globalne ocene koje se mogu menjati u skladu sa promenom uslova (npr. „Ako uradim dobro onda sam više vredan, ali ako ne uradim dobro, onda sam manje vredan.“).
Primeri iracionalnih uverenja (obezvređivanja):
Prihvatanje su fleksibilne ideje koje ljudi imaju o sebi, drugima i životu. Izvedene su iz preferencija. Osobe koje prihvataju sebe, druge ili život veruju da se osobe/život ne mogu oceniti na osnovu jednog njihovog aspekta i da se osobama/životu ne mogu dati globalne ocene koje procenjuju njih i njihovu vrednost (npr. „Kako god da uradim, ja sam vredno ljudsko biće.“).
Primeri racionalnih uverenja (prihvatanja):
Svi ljudi imaju tendenciju da misle iracionalno, ali isto tako imaju i kapacitet da se suprotstave svojim iracionalnim uverenjima i da konstruišu nova – racionalna uverenja. Nije dovoljno samo registrovati prisutnost iracionalnih uverenja, potrebno ih je osporiti (suprotstavljati im se filozofski, emotivno i bihejvioralno), konstruisati racionalna uverenja i ponašati se u skladu sa racionalnim uverenjima.
Korišćeni izvor:
Dryden W. & M. Neenan (2004) The rational emotive behavioural approach to therapeutic change, SAGE Publications Ltd.
Po zanimanju sam master pedagog, Shema psihoterapeut i REKBT psihoterapeut. Bavim se individualnom Shema i REKBT psihoterapijom odraslih, ali u svom radu primenjujem i znanja iz drugih modaliteta poput Telesne psihoterapije, DBT, CFT, ACT, itd. Više o meni možete pročitati ovde.